Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

Στο Εργαστήριο έχουν ενταχθεί (με την απόφαση της 5ης Γενικής Συνέλευσης 2022-2023, 07.02.2023, και την 6η Πράξη Προέδρου) τα εξής μέλη Δ.Ε.Π και Ε.Ε.Π. του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών:

 

Η Μαρία Δ. Γεωργούση εργάζεται ως μέλος ΕΕΠ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Είναι διδάκτωρ κλασικής φιλολογίας και μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει διδάξει σε μεταπτυχιακά σεμινάρια ηθικής φιλοσοφίας και αρχαίας ελληνικής φιλολογίας του ίδιου πανεπιστημίου και έχει εικοσιπενταετή εμπειρία ως φιλόλογος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα ειδικά ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στην αρχαία κωμωδία και τραγωδία και στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, με έμφαση στη σοφιστική κίνηση του πέμπτου αιώνα π.Χ. καθώς και στη διεπιστημονική εξέταση των κλασικών δραμάτων με σύγχρονες ψυχολογικές θεωρίες. Έχει δημοσιεύσει τις επιστημονικές μονογραφίες: Σπουδαῖον-Γελοῖον: Σημασίες, Λειτουργίες και η Σχέση των Όρων μεταξύ τους στις Κωμωδίες του Αριστοφάνη (Εκδ. Παπαζήση, 2015)∙ Η Επιθετικότητα στις Κωμωδίες του Αριστοφάνη (Εκδ. Καρδαμίτσα, 2016)∙ Οι Ασυνέπειες στις Κωμωδίες του Αριστοφάνη: μια Ψυχολογική Ερμηνεία (Εκδ. Καρδαμίτσα, 2016)∙ Αριστοφάνης και Σοφιστική (Διδακτορική Διατριβή. Εκδ. Παπαζήση, 2016)∙ Ο Απόηχος των Σοφιστικών Αντιλήψεων στο Φιλοκτήτη του Σοφοκλή (Eκδ. Καρδαμίτσα, 2016)∙ Σύγχρονες Ψυχοθεραπευτικές Προσεγγίσεις στις Κωμωδίες του Αριστοφάνη (Εκδ. Ηρόδοτος, 2022). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της στα περιοδικά SkepsisΕλληνικά, Πλάτων, Φιλόλογος,Κυμοθόη, Παρνασσός, Carpe diem και στην Επετηρίδα του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει συνεργαστεί με το Εργαστήριο Δραματικής και Ρητορικής Τέχνης του Τμήματος Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτιστικών Σπουδών του ίδιου Πανεπιστημίου.

H Αικατερίνη (Καίτη) Διαμαντάκου  είναι Καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου εκλέχτηκε και εργάζεται από το 2005, με γνωστικό αντικείμενο «Θεατρολογία – Θεωρία και θεατρολογική ανάλυση της αρχαίας δραματουργίας με έμφαση στην Αρχαία Κωμωδία». Αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας, με ειδίκευση στην Κλασική Φιλολογία, και του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου και ολοκλήρωσε τις διδακτορικές σπουδές της, με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών και τίτλο διατριβής: Η σημειολογία του χώρου και του χρόνου στο θέατρο του Αριστοφάνη. Το εκπαιδευτικό και ερευνητικό της έργο, οι επιστημονικές ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της εστιάζονται στο πεδίο του αρχαίου, τραγικού και κωμικού, δράματος και στη νεότερη, ελληνική και παγκόσμια, πρόσληψή τους από τη δραματουργία και τη θεατρική πρακτική. Από τη δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα συμμετέχει με ανακοινώσεις της σε επιστημονικά συνέδρια και δημοσιεύει μελετήματά της σε επιστημονικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και συλλογικούς τόμους, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει επιμεληθεί θεατρολογικές εκδόσεις, έχει συμβάλει με κείμενά της σε εκδόσεις θεατρικών έργων και μεταφράσεων, θεατρολογικών βιβλίων και θεατρικών προγραμμάτων και έχει μεταφράσει βιβλία από τον χώρο των ανθρωπιστικών επιστημών. Είναι συγγραφέας των βιβλίων Στην αρχαία κωμική ενδοχώρα. Εισαγωγή στη σημειολογία του χώρου και του χρόνου στο θέατρο του Αριστοφάνη (Καρδαμίτσα, 2007), Περί τραγωδίας και τρυγωδίας. Οκτώ ερμηνευτικές διαδρομές στο τραγικό και το κωμικό θέατρο (Παπαζήσης, 2007) και Θεατρικές ιστορίες του παππού Αριστοφάνη. Σκηνές πρόσληψης (Gutenberg, 2021).

Ο Γρηγόρης Ιωαννίδης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής και Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, διπλωματούχος του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ του Ε.Μ.Π. και πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, με Μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφία των Επιστημών (King’s College, London) και τη Θεατρολογία. Διδάκτωρ του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών με διδακτορικό για το Ξένο ρεπερτόριο και τη συμβολή του στη διαμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου. Τα ενδιαφέροντα του περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη νεότερη και τη σύγχρονη ελληνική δραματολογία, το ξένο ρεπερτόριο, τη δημιουργική γραφή, τη χρήση νέων τεχνολογιών στη θεατρολογία, την πρόσληψη του αρχαίου δράματος από την ελληνική και την παγκόσμια θεατρική πρακτική. Έχει κατά καιρούς συνεργαστεί ως σύμβουλος με όλους τους θεσμικούς θεατρικούς φορείς της χώρας και έχει επανειλημμένως διδάξει σε θεατρικά σεμινάρια, εργαστήρια και συναντήσεις, όπως και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Έχει συνεργαστεί στην επιμέλεια και την οργάνωση κεντρικών εκθέσεων για το θέατρο και την ιστορία του. Είναι συγγραφέας μονογραφιών για το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο του ελληνικού θεάτρου, καθώς και σημαντικού αριθμού δημοσιεύσεων σε επιστημονικά περιοδικά. Υπήρξε στο παρελθόν ο θεατρικός κριτικός του Αντί και της Ελευθεροτυπίας, ενώ από το 2011 μέχρι σήμερα κρατά τη στήλη της κριτικής στην Εφημερίδα των Συντακτών.

Η Ιωάννα Ρεμεδιάκη είναι πτυχιούχος κλασικής φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και αριστούχος απόφοιτος του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ (1997), όπου υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή με θέμα: «Οι μεταφράσεις της Αντιγόνης του Σοφοκλή στη νεοελληνική σκηνή (1850-2000)» (επιβλέπων: Βάλτερ Πούχνερ, 2006, βαθμός: Άριστα). Για τις ανάγκες της διατριβής διεξήγαγε έρευνα στο Institut für Theaterwissenschaft του Freie Universität του Βερολίνου (Erasmus 2002), με σύμβουλο καθηγητή την Erika Fischer-Lichte. Έχει επίσης πτυχίο Υποκριτικής από τη Δραματική Σχολή Αρχή (2000). Το 2014 διορίστηκε ως Λέκτορας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, με γνωστικό αντικείμενο: «Θεατρολογία – Αρχαίο Θέατρο: Ιστορία και Παράσταση». Διδάσκει τα προπτυχιακά μαθήματα «Θέατρο της Αρχαιότητας Β΄,  Ε΄  και ΣΤ΄», και το μεταπτυχιακό μάθημα: «Το αρχαίο θέατρο και η πρόσληψή του». Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα στρέφονται στην ενδογλωσσική μετάφραση, στην πολιτική διάσταση της αρχαιοελληνικής τραγωδίας και στη σύνδεση θεωρίας και πράξης του αρχαίου δράματος. Έχει διδάξει Αρχαίο Θέατρο (ιστορία και πρόσληψη) στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Ναύπλιο, 2007-10), στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Αγρίνιο, 2007-9) και στο Εθνικό Θέατρο (2009-13). Έχει γράψει και σκηνοθετήσει έργα στην Αθήνα, τη Ρώμη, το Βερολίνο, το Ναύπλιο και την Ιεράπετρα, κι έχει πραγματοποιήσει σειρά σεμιναρίων σε ηθοποιούς.