Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΙΙ

ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ΙΙ – ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ «ΣΕΜΕΛΗ»

 

Επιστημονικός Υπεύθυνος: Σάββας Γώγος, καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ

Ερευνητική Ομάδα: Άννα Ταμπάκη, Καθηγήτρια – Αικατερίνη Διαμαντάκου, Επίκουρη Καθηγήτρια – Βαρβάρα Γεωργοπούλου, Αλεξία Αλτουβά, διδάκτορες Τ.Θ.Σ. – Παναγιώτα Πραμαντιώτη, Μαρία-Δήμητρα Καραλή, Σοφία Αλεξιάδου, Όλγα Μαυροειδή, Ευαγγελία Μιμίδου, απόφοιτες Π.Μ.Σ. του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ.

Φορέας υλοποίησης: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών EΚΠΑ

Στο πλαίσιο των ερευνητικών δραστηριοτήτων του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών εντάχθηκε, από το ακαδημαϊκό έτος 2004-2005, το Πρόγραμμα Δημιουργίας Βάσης Δεδομένων Αρχαίου θεάτρου, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και Εθνικούς Πόρους (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ) ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ.

Η ΣΕΜΕΛΗ, όπως βαφτίστηκε το Πρόγραμμα από τα συμμετέχοντα ερευνητικά μέλη, στόχο είχε τη συστηματική καταγραφή και διαχείριση πληροφοριών σχετικά με το αρχαίο θέατρο, σε αρχαιολογικό, γραμματολογικό και βιβλιογραφικό επίπεδο, με γνώμονα τη σφαιρική προσέγγιση του αρχαίου θεάτρου, ως αρχιτεκτονικής έκφρασης, θεατρικής πρακτικής, γραμματειακής παραγωγής και πολιτιστικής δραστηριότητας, στα όρια του ελληνικού χώρου, αλλά και στην ευρύτερη γεωγραφική επικράτεια του ελληνόφωνου κόσμου στην αρχαιότητα.

Σύμφωνα με τους προδιαγεγραμμένους στόχους, η οργάνωση και αρχειοθέτηση των εισαγόμενων στοιχείων και πληροφοριών έγινε, σύμφωνα με ένα ειδικά σχεδιασμένο πρότυπο με βάση τρεις γενικούς θεματικούς άξονες: α) Μνημεία Αρχιτεκτονικής β) Μνημεία Ζωγραφικής και γ) Μνημεία Γλυπτικής. Η υλοποίηση του συστήματος βασίστηκε σε μία κεντρική βάση δεδομένων όπου αποθηκεύονταν όλα τα στοιχεία, και στην εφαρμογή διαχείρισης η οποία παρείχε πρόσβαση σε όλους τους χρήστες της εφαρμογής σε δικτυακό περιβάλλον. Εκτός από την αδόμητη πληροφορία, δηλαδή την αναπαράσταση της ίδιας της πηγής (κείμενο, διαφάνειες, πηγές, βιβλιογραφία), το σύστημα εισαγωγής και διαχείρισης υποστήριζε επίσης τη δομημένη πληροφορία, δηλαδή την περιγραφή του υλικού με χρήση «ευρετηρίων όρων» (Τύπος, Είδος, Χρονολογία, Εντοπισμός, Δημιουργός, Υλικό, Περιοχή, Θέση, Διαστάσεις κτλ). Το υποσύστημα συνδυαστικής διερεύνησης του καταχωρημένου και ταξινομημένου υλικού προσέφερε τη δυνατότητα πολυκριτηριακών αναζητήσεων, που παρείχαν αποτελέσματα σε μορφή καταλόγων, αλλά και επέτρεπαν τη σύνδεση διαφορετικών «Τύπων», «Ειδών» και «Θεματικών Κατηγοριών», με βάση συγκεκριμένες «λέξεις-κλειδιά», που επισυνάπτονταν σε κάθε «Καρτέλα».